Als gevolg van een groeiende behoefte aan jeugdprofessionals die een praktische benadering hebben en aansluiten op de behoeften en beleving van de jeugdigen, hebben werkgevers in de jeugdzorg te maken met een tekort aan mbo-professionals met kennis en vaardigheden op het vlak van jeugd- en opvoedhulp. Dit resulteert in een scholingsbehoefte op het kunnen ondersteunen van jeugdigen en hun systeem en van het afstemmen van de ondersteuning met andere jeugd- en opvoedprofessionals in het netwerk. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door de grote hoeveelheid vacatures voor mbo-professionals in de Jeugdzorg op landelijke vacaturesites bij diverse organisaties. Daarnaast blijkt de scholingsbehoefte uit uitgevoerd onderzoek (Verkenning mbo-professionals in de brede jeugdhulp) op initiatief van de Arbeidsmarkttafel Jeugd en uit initiatieven van Jeugdzorg werkt!, die de jeugdzorgbranche op landelijk niveau vertegenwoordigt. Hieruit blijkt dat er steeds meer vraag is naar mbo-professionals in de branche. Door het certificaat keuzedeel Jeugd- en opvoedhulp in te zetten voor (bij)scholing van werkenden en werkzoekenden in de branche kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.
Jeugd- en opvoedhulpinstellingen hebben door tekorten aan medewerkers en een andere manier van werken steeds meer behoefte aan mbo-opgeleide professionals met een praktische aanpak die bijdragen aan de uitvoering van het behandelplan, zowel in voorspelbare als complexere situaties. Denk aan het begeleiden van jeugdigen in de jeugd-ggz, of gehandicaptenzorg, maar ook aan ondersteuning in gezinnen of het begeleiden van jeugdigen bij dagelijkse activiteiten. Omdat niet alle taken door SKJ-geregistreerde hbo-professionals hoeven te worden uitgevoerd, is er vraag naar een goede samenwerking tussen mbo- en hbo-professionals. Dit keuzedeel sluit aan bij die behoefte. Daarnaast is het keuzedeel interessant voor doorstroom richting hbo-opleidingen in zorg en welzijn.
In dit keuzedeel leert de beginnend beroepsbeoefenaar jeugdigen en hun opvoedingssysteem begeleiding en zorg te bieden in situaties waarin sprake is van een problematische ontwikkeling en/of opvoeding van jeugdigen. De beginnend beroepsbeoefenaar leert jeugdigen individueel en in een groep te ondersteunen, begeleiden en verzorgen conform het cliënt- of behandelplan. Ook leert die het systeem rondom jeugdigen te ondersteunen bij de opvoeding en leert die af te stemmen met andere jeugd- en opvoedprofessionals in het netwerk.