Het keuzedeel werken met baby’s verdiept de kennis over deze specifieke leeftijdsgroep en gaat in op de volgende onderwerpen: de mijlpalen op alle ontwikkelingsgebieden in de eerste twee jaar; het scheppen van een rustig en veilige klimaat; respectvolle en taalrijke interactie tussen pedagogisch medewerker (pm’er) en baby tijdens dagelijkse zorg momenten maar ook tijdens spel en activiteiten; manieren om goede voorwaarden voor ontwikkeling te scheppen en om de ontwikkeling van deze jonge kinderen actief te stimuleren. Dit is precies waar in het werkveld behoefte aan is. Uit kwaliteitsonderzoek blijkt dat de zorg en de emotionele ondersteuning van de baby door de gemiddelde pm’er op de babygroep wel goed is maar dat de educatieve vaardigheden (praten en uitleggen, ontwikkelingsstimulering, begeleiden van onderlinge interacties), met de nieuwe inzichten uit recent onderzoek, nog voor verbetering vatbaar zijn. In een poging de algemene kwaliteit van de kinderopvang te versterken is sinds dit jaar de wet IKK van kracht. In deze wet zijn heel wat maatregelen opgenomen om de kwaliteit van de opvang te verbeteren. Een deel van de maatregelen betreft ook de baby-opvang. Een van de maatregelen betreft een hogere leidster-kind ratio op de baby-opvang. Een andere betreft: aanvullende scholingseisen voor degenen die met baby’s werken. Daarmee wordt erkend dat het begeleiden en ondersteunen van baby’s een vak apart is. Iedereen die met baby’s werkt moet dus vóór 2023 bijgeschoold zijn. Door de hogere leidster-kind-ratio en de vereiste scholing voor babyleidsters is het voor werkgevers heel belangrijk dat zo veel mogelijk pm’ers deze scholing volgen. Om zowel rendabel te blijven werken als aan de nieuwe eisen te voldoen, zal er brede inzetbaarheid van het personeel worden gevraagd. Wanneer het personeel een baby-certificaat heeft, heeft de werkgever meer mogelijkheden om pm’ers uit bv de peutergroepen ook in te zetten bij de baby’s of om te werken met samengevoegde groepen. (van bv peuters en baby’s). Dit keuzedeel Werken met baby’s helpt werkenden dus om breed inzetbaar te zijn en voor werkzoekenden is het een enorme pré bij het vinden van werk wanneer ze het certificaat hebben. Deze scholing onderscheidt zich van andere erkende babyscholingen door het feit dat het met een MBO examen wordt afgerond.
De kinderopvang heeft behoefte aan excellente pedagogisch medewerkers. De pedagogisch werker niveau 3 kan zich onderscheiden als excellent babyleidster. Hierbij hoort het inspelen op de wensen en behoefte van baby en ouder maar ook een eerste signalering van een zorg- en/of begeleidingsvraag. Door zich hierin specifiek te bekwamen zal de pedagogisch werker niveau 3 een sterkere positie op de arbeidsmarkt verwerven.
De drie aspecten pedagogiek, ontwikkeling en zorg gericht op baby’s (leeftijdscategorie van 0 tot 2 jaar) komt aan de orde in het keuzedeel. Baby’s hebben een specifieke begeleiding nodig op het gebied van non- en preverbaal communiceren, lichaamsverzorging en ontwikkelingsgerichte activiteiten. Dit keuzedeel bevat vakkennis en vaardigheden op het gebied van de drie bovenstaande onderdelen.