Portal kwalificatiestructuur

Jongerenwerk (Versie 2)

  • K1505
  • 240
  • 16-07-2025

Onderbouwing mbo-certificaat

Als gevolg van een groeiende behoefte aan jongerenwerkers die ontwikkelingsgericht en preventief kunnen werken en goed aansluiten bij de leefwereld van jongeren (in kwetsbare situaties), hebben werkgevers in het sociaal werk te maken met een tekort aan mbo-professionals met kennis en vaardigheden op dit vlak. Dit leidt tot een duidelijke scholingsbehoefte op het ondersteunen van jongeren in hun weg naar volwassenheid. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door het grote aantal vacatures voor jongerenwerkers op landelijke vacaturesites, verspreid over diverse organisaties. Brancheorganisatie Sociaal Werk Nederland herkent deze scholingsbehoefte (Nieuwe prognose arbeidsmarkt van sociaal werk). Door het keuzedeel Jongerenwerk in te zetten voor (bij)scholing van werkenden en werkzoekenden in de branche, kan in deze scholingsbehoefte worden voorzien.

Relevantie

Diverse onderzoeken op het gebied van sociaal werk (zie website Sociaal Werk Nederland) en de toenemende aandacht voor het versterken van een sociaal pedagogische basis, laten zien dat er een toenemende behoefte is aan jongerenwerkers die ontwikkelingsgericht en preventief werken, vanuit en in verbinding met de leefwereld van jongeren in kwetsbare situaties (tussen de 10 en 23 jaar). In de wijken, buurten, in jongerencentra, online, op straat en steeds vaker in scholen. Jongerenwerkers werken samen met ouders en professionals binnen onderwijs, zorg en veiligheid. Uit de praktijk blijkt dat jongerenwerkers met mbo-niveau dicht bij de doelgroep staan, streetwise zijn en met hun hands-on mentaliteit snel en direct kunnen handelen in de dynamische omgeving van het jongerenwerk. Mbo'ers kennen het jongerenwerk ook vaak als deelnemer aan jongerenwerkactiviteiten in hun eigen omgeving. Ook hebben zij vaak eigen relevante ervaringen die helpend zijn in het opbouwen van een werkrelatie met de doelgroep. Werkgevers streven naar de inzet van een combinatie van hbo- en mbo-opgeleide jongerenwerkers, omdat deze elkaar goed aanvullen. Dit keuzedeel speelt in op de dringende vraag van het werkveld naar goed opgeleide jongerenwerkers (zie website Socialevraagstukken).

Beschrijving

In dit keuzedeel leert de beginnend beroepsbeoefenaar hoe die jongeren in kwetsbare situaties ondersteunt en begeleidt. Dit gebeurt in hun proces naar volwassen worden, ter bevordering van hun persoonlijke ontwikkeling en maatschappelijke participatie. Zo leert de beginnend beroepsbeoefenaar echt contact te maken met jongeren, hun ondersteuningsbehoefte te inventariseren, samen te werken met (in)formele netwerkpartners en het eigen handelen binnen het jongerenwerk te evalueren. Hiermee vormt het keuzedeel een verdieping van het sociaal werk en beschrijft het specifieke activiteiten, kennis en vaardigheden die de beginnend beroepsbeoefenaar nodig heeft in het jongerenwerk.