In de diverse zorginstellingen werken naast zorgmedewerkers ook medewerkers met een niet zorgachtergrond zoals in de technische dienst, administratie en de keuken. Niet al deze mensen hebben intensief contact met patiënten van de zorginstelling, maar voor die groep die dit heeft is basale kennis van de zorg en ziektebeelden noodzakelijk om de patiënt op een goede manier tegemoet te treden. Dit is van belang voor het welzijn van patiënten, alsmede om goed te kunnen functioneren in werkomgeving binnen de zorg. Zeker nu de zorg complexer wordt en patiënten vaak later in zorginstellingen opgenomen worden dan voorheen. Een groep die veel met patiënten te maken heeft zijn de gastvrouwen en gastheren. Dit keuzedeel is bedoeld als bijscholing voor gastheren en gastvrouwen en medewerkers facilitaire dienstverlening (niveau 2) met frequent contact met de patiënt.
De laatste jaren kiezen zorgaanbieders er steeds meer voor om gastheren/gastvrouwen in te zetten, naast het verplegend personeel. De zorgaanbieders willen graag aan meer verschillende wensen van hun gasten tegemoet komen. De zorgvrager is in de eerste plaats een gast. De laatste jaren is er een ontwikkeling gaande dat gastvrijheid meer aandacht krijgt in de zorg. Hierdoor ontstaan steeds vaker twee disciplines: de medische verzorging en het welbevinden. De gastheer/gastvrouw in de zorg is niet de professional die ‘de handen aan de patiënt’ is. Hij houdt zich bezig met het uitvoeren van horeca-activiteiten binnen de zorg.
In dit keuzedeel is het uitgangspunt dat de leerling opgeleid is in de horeca en deze deskundigheid gaat toepassen bij zorgaanbieders. Daarmee ligt het accent van dit keuzedeel op kennis en vaardigheden om gastvrijheid toe te passen bij zorgaanbieders.