De mediawijze zorg- en welzijnsprofessional

  • K1092
  • 240
  • 23-08-2019

Onderbouwing mbo-certificaat

Binnen de zorg- en welzijnssector hebben professionals te maken met digitalisering. Binnen de eigen dagelijkse werkzaamheden, zoals (digitaal) communiceren met andere zorgverleners of derden, bij het toepassen van (vr-) technologie in behandelingen en bij dagelijkse activiteiten. De professional moet op de hoogte zijn van de diverse technologieën en kunnen hiermee werken. De professionals hebben ook te maken met cliënten/patiënten die gebruik maken van media. Zij dienen aandacht te schenken aan de digitalisering in het menselijk welbevinden van hun cliënten/patiënten. Belangrijke thema's voor de doelgroep waarmee zij werken zijn: bevorderen van online zelfredzaamheid, aanleren van digitale geletterdheid en patiënten/cliënten weerbaar maken tegen de negatieve gevolgen van een steeds verder digitaliserende maatschappij, maar ook uitleg geven over de toepassing van (vr) technologie in behandelingen of dagelijkse activiteiten.

Relevantie

Bij steeds meer werkzaamheden in de zorg- en welzijnssector worden mediatoepassingen gebruikt, zowel ten behoeve van de cliënt/patiënt als ten behoeve van het effectief samenwerken. De zorg- en welzijnsprofessionals worden daarnaast regelmatig geconfronteerd met de gevolgen van mediagebruik van online kwetsbare cliënten. Deze veranderende werkzaamheden in een gemedialiseerde beroepscontext vragen om nieuwe vaardigheden van de professionals. Door het volgen van dit keuzedeel is de beginnend beroepsbeoefenaar in staat haar collega's en cliënten/patiënten met raad en daad terzijde te staan bij het gebruik van mediatoepassingen.

Beschrijving

De beginnend beroepsbeoefenaar in zorg en welzijn leert via dit keuzedeel omgaan met (de effecten van) media in de beroepscontext en in relatie tot de doelgroep. Zij zet mediatoepassingen in, levert een bijdrage aan de online identiteit van de organisatie, ontwikkelt een strategie om optimaal met media om te gaan, integreert (nieuwe) media binnen de beroepscontext, ondersteunt collega's en cliënten/patiënten bij het gebruik van mediatoepassingen en bevordert de mediawijsheid. Ze doet via dit keuzedeel kennis op van onder andere de mogelijkheden en beperkingen van media, de werking van algoritmes, beeldrecht en van het waarborgen van privacy (online). Daarnaast doet ze vaardigheden op in onder andere het bijdragen aan de online identiteit van de organisatie en het uitleggen aan collega's en cliënten/patiënten van mediatoepassingen en voordelen en risico's van mediagebruik.