Basis ontwikkelingsgericht werken in de VVE

  • K1301
  • 240
  • 07-05-2022

Onderbouwing mbo-certificaat

Als gevolg van wettelijke beroepsvereisten die gelden voor werken binnen de voorschoolse educatie (VE), moeten (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers een verdiepende opleiding volgen gericht op de ontwikkeling van het jonge kind. Deze VE-eisen zijn opgesteld om de kwaliteit van de kinderopvang te verbeteren. Kinderopvangorganisaties willen daarom hun zittende (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers hierop bijscholen. Het keuzedeel Basis ontwikkelingsgericht werken in de VVE sluit goed aan bij deze eisen en is daarmee geschikt om aan te bieden aan ervaren (gespecialiseerd) pedagogisch medewerkers in de kinderopvang die hun interactievaardigheden met jonge kinderen verder willen ontwikkelen en hun mogelijkheden willen verbreden.

Relevantie

Dit keuzedeel is een verdieping van de kwalificatie Pedagogisch medewerker kinderopvang met betrekking tot het stimuleren van de ontwikkeling van het jonge kind, in het bijzonder op het gebied van taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek in de VVE. Om binnen de voorschoolse educatie als beroepskracht te kunnen werken moet de gekwalificeerd pedagogisch medewerker o.a. aan kunnen tonen dat hij/zij kennis en vaardigheden beheerst gericht op het vroegtijdig bestrijden van achterstanden bij jonge kinderen (zie artikel 4, lid 2 van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie). De inhoud van dit keuzedeel is gebaseerd op deze wettelijke vereiste kennis en vaardigheden. Met het behalen van dit keuzedeel tonen (beginnend) beroepsbeoefenaren aan dat ze voldoen aan de wettelijke vereiste kennis en vaardigheden, zoals gesteld in artikel 4, lid 2 van het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.

Beschrijving

Het keuzedeel Basis ontwikkelingsgericht werken in de VVE gaat in op achtergrond, doelstellingen en werkwijze van de VVE. Centraal staat het stimuleren van de brede ontwikkeling van jonge kinderen (2-6 jaar), in het bijzonder op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. In de VVE wordt daarvoor gewerkt met diverse, integrale programma's waarin verschillende ontwikkelingsdomeinen op gestructureerde en samenhangende wijze gestimuleerd worden: taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling en motoriek. Kern van VVE-programma’s is het gestructureerd en ontwikkelingsgericht stimuleren van jonge kinderen en dat is ook waar het keuzedeel zich op richt. In het keuzedeel komen VVE-programma’s aan bod die in de regio worden toegepast. Veel aandacht gaat uit naar de ontwikkeling van het jonge kind op het gebied van taal, rekenen, motoriek en de sociaal-emotionele ontwikkeling. Ook is er aandacht voor het stimuleren van de betrokkenheid van ouders.