De gastvrije kok

  • K0891
  • 240
  • 04-01-2018

Onderbouwing mbo-certificaat

Als gevolg van het vertrek van veel personeel hebben werkgevers in de horeca-branche te maken met een tekort aan bedienend personeel. Dit resulteert in een scholingsbehoefte op het gebied van gastvrijheidsbeleving aan de gasten bij het personeel in de keuken, zodat deze medewerkers breder ingezet kunnen worden in het informeren en adviseren over gerechten en het assisteren van de bediening. Deze scholingsbehoefte wordt onderschreven door de wervingscampagne voor horecapersoneel van Koninklijke Horeca Nederland, de deelnemers aan het overlegorgaan Foodlab en de door ABD gesignaleerde landelijke hang naar beleving voor de consument. Door het keuzedeel De gastvrije kok in te zetten voor de (bij)scholing van koks kan aan deze scholingsbehoefte worden voldaan.

Relevantie

In de horeca is er vraag naar medewerkers in de keuken die - naast de werkzaamheden in de keuken – ook gastvrij gasten kunnen bejegenen, hen op gepaste wijze kunnen informeren en adviseren over de gerechten, gerechten kunnen bereiden in het zicht van de gasten en de bediening assisteren. Een gastvrije kok draagt positief bij aan de gastvrijheidsbeleving van de gasten. De beginnend beroepsbeoefenaar vergroot met dit keuzedeel zijn/haar kansen op de arbeidsmarkt.

Beschrijving

Dit keuzedeel gaat over de gastvrije kok, gastvrij optreden vanuit de keuken. Met dit keuzedeel kan de beginnend beroepsbeoefenaar gasten gastvrij onderhouden om het hen zoveel mogelijk naar de zin te maken. Hij kan de gasten informeren en adviseren over de gerechten, bereidingen uitvoeren in het zicht van de gasten en de bediening assisteren met uitserveren en afruimen.